دبير کل حزبالله لبنان در مراسمي وابسته به موسسه «کشافة المهدي»، تهديدات رژيم صهيونيستي را بخشي از جنگ رواني اين رژيم عليه مقاومت خواند و گفت: داعش همان القاعده در عراق است و القاعده را همه ميدانند که عربستان و آمريکا و پاکستان ايجاد کردند.
به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار
شبکه اطلاع رساني راه دانا، سيد حسن نصراالله دبير کل حزبالله لبنان امروز در همايش «پيشاهنگان مهدي» وابسته به موسسه «کشافة المهدي» لبنان، ضمن تبريک ميلاد با سعادت امام مهدي عج در خصوص مسائل منطقه و در خصوص مسئله مهدويت سخنراني کرد.
دبير کل حزبالله در ابتدا اعلام کرد که سخنان خود را در سه بخش ايراد خواهد کرد و بخش نخست را به مسائل سياسي، بخش دوم را به مسائل فرهنگي (مهدويت) و بخش سوم را به موسسه «کشافة المهدي» اختصاص خواهد داد.
بخش سياسي؛ مقاومت از تهديدهاي اسرائيل نميترسد
از جنگ 33 روزه جنگ، به درون جبهه داخلي اسرائيل کشيده شد
نصرالله در بخش نخست سخنان خود، ابتدا با اشاره به مانور ارتش رژيم صهيونيستي به نام «نقطه تحول 8» درون سرزمين اشغالي گفت: جبهه داخلي اسرائيل، هميشه به دور از درگيريها و جنگ بوده، اما از جنگ تموز (جنگ 33 روزه در سال 2006)، جنگ به درون جبهه دشمن يعني خاک فلسطين اشغالي کشيده شد.
وي ادامه داد: در اين رزمايش چند تن از مسئولان اسرائيلي تهديداتي را متوجه لبنان کردند و از انفجارها و آواره کردن (مردم) سخن راندند. در اين باره بايد گفت، اولا، اين يک جنگ رواني است و همواره جزئي از سلاح دشمن براي شکست مردم عرب بوده است؛ اين رژيم از ابتداي تأسيس بر انفجار و کشتار و جنايت بنا شده است ومردم لبنان و منطقه بايد بدانند که دشمني به نام اسرائيل وجود دارد و چنين جناياتي طبيعت حال دشمن است.
سيد حسن نصرالله خطاب به رژيم صهيونيستي گفت: شما مشخص کرديد که ارتش فراري و شکست خورده هستيد و به اين خاطر اين رزمايش را برگزار ميکنيد، چرا که مقاومت تمام مناطقي را که رزمايش در آن صورت گرفته، در بر گرفته است.
نصرالله ادامه داد: در اين رزمايش چند تن از مسئولان اسرائيلي تهديداتي را متوجه لبنان کردند و از انفجارها و آواره کردن سخن راندند، در اين باره بايد گفت، اولا، اين يک جنگ رواني است و همواره جزئي از سلاح دشمن براي شکست مردم عرب بوده است؛ اين رژيم از ابتداي تأسيس بر انفجار و کشتار و جنايت بنا شده است ومردم لبنان و منطقه بايد بدانند که دشمني به نام اسرائيل وجود دارد و چنين جناياتي طبيعت حال دشمن است.
حسن نصرالله در خطاب به رژيم صهيونيستي گفت: شما مشخص کرديد که ارتش فراري و شکست خورده هستيد و به اين خاطر دست به اين رزمايش زدهايد، چرا که مقاومت تمام مناطقي را که رزمايش در آن صورت گرفته را در بر گرفته است.
وي افزود: زمان آن گذشته است که شما خانههاي ما را ويران کنيد، اين مسأله سال ۲۰۰۶ پايان يافت و آنچه پس از آن خواهد آمد قويتر و بزرگ تر از جنگ ۲۰۰۶ است و من به روشني به اسرائيل ميگويم: مقاومت تهديد ميکند در صورت هرگونه جنگي عليه لبنان، مليونها اسرائيلي مجبور به مهاجرت خواهند شد.
دبير کل حزب الله لبنان ادامه داد: اين يک مسأله روشن و قطعي است و فرماندهان و اسرائيليها بخوبي از آن آگاهي دارند، ما از جنگ با شما نميترسيم و اگر گمان کردهايد که ما در القلمون مشغول درگيري شدهايم، اين مسأله چيزي را تغيير نميدهد و من به مردم لبنان ميگويم که ما از اين تهديدات نميترسيم.
نبرد عرسال و قلمون؛ حزبالله قصد ورود به شهرک عرسال را ندارد
نصرالله در خصوص نبرد عرسال و قلمون گفت: در هفتههاي گذشته پروندهاي در لبنان مطرح شد به نام شهرک و ارتفاعات عرسال و اشغال اين منطقه به دست گروههاي تروريستي و کاري که بايد براي لبنانيها کرد.
در اين ميان مواضع و سخنان و واکنشهايي مطرح شد. من درباره اين مسئله و حساسيت آن اندکي صحبت ميکنم. اولا در خصوص شهرک عرسال ما بسيار موضع روشني داشتيم. من بين شهرک و ارتفاعات عرسال تفاوت قائل شدم و گفتم که اهالي آن برادران ما هستند. امروز تاکيد ميکنم که هيچ گاه در انديشه و طراحي ورود به شهرک عرسال نبودهايم.
ما هميشه گفتهايم که اين شهرک از طرف گروههاي ترورريستي اشغال شده است و آزادسازي آن مسئوليت ارتش و دولت لبنان است.
ارتفاعات عرسال؛ دست برتر با حزبالله و ارتش سوريه است
نصرالله گفت: درباره قلمون سابقا صحبت کرديم و گفتيم که در قلمون عمليات خواهيم کرد، اما برخي گفتند که حزبالله ادعاي دروغ ميکند و قلمون گورستان اعضاي حزب الله خواهد شد اما ديديد که چه اتفاقي افتاد. درباره ارتفاعات عرسال هم همينطور است.
الان قهرمانان مقاومت که بايد به ايمان و شجاعت و مسئوليتپذيري آنان افتخار کنيم، در عمق ارتفاعات عرسال در حال مبارزه و پيشروي هستند. اين درگيريها اکنون در جريان است اما اينکه به کجا خواهد رسيد و سرانجامش چه خواهد شد، فعلا سخني نميگوييم و گفتيم که جنگ ، خود از خود سخن خواهند گفت.
آزادسازي دهها کيلومتر از خاک لبنان از دست تروريستها
نصرالله افزود: در روزهاي گذشته به دست نيروها و مبارزان مقاومت لبنان دهها کيلومتر از خاک اشغال شده لبنان به دست گروههاي تروريستي آزاد شده است. اين پيشروي مهم در ارتفااعات فليطه و همچنين ارتفاعات موسي در کوههاي الثلاجه آزاد شد. تاکيد ميکنم که دستاورهاي روزهاي گذشته عملا و بدون هيچ ترديدي، سبب شده است که مقاومت و ارتش سوريه دست بالا را در اين منطقه داشته باشد.
حزبالله نيرو نياز ندارد؛ نياز امروز اتحاد و اعلام همبستگي است
در حاشيه اين جنگ، نکاتي هست که بايد به آن اشاره کنيم. ما گفتيم که اگر دولت از مسئوليت خود در اين خصوص شانه خالي کند، مردم بقاع و عشاير از مسئوليت خود شانه خالي نخواهند کرد. مردم اين منطقه صادقانه آمادگي خود را اعلام کردند و ما از آنان تشکر ميکنيم که درک و فهم دقيق و صحيحي از خطرات موجود و آمادگي براي فداکاري نشان دادند. آنچه امروز ما نياز داريم همين روحيه و کمک و اتحاد است. ما امروز به رزمنده نياز نداريم. برادران شما در مقاومت عُدّه و تجهيزات انساني و نظامي در اختيار دارند. آنچه ما در اين مرحله نياز داريم همين همبستگي و اتحاد است.
دبير کل حزبالله افزود: برخي از تشکيل نيروي بسيج مردمي سخن گفتند. اما ما الان به چنين چيزي نياز نداريم. ما به بسيج عمومي نياز داريم اما الان نياز به تشکيل «الحشد الشعبي» نداريم.
مسائل داخلي لبنان؛ دلبستگان به تغييرات منطقهاي به سراب دل بستهاند
نصرالله در خصوص دولت و نيروهاي سياسي و مسائل داخلي لبنان بسيار کوتاه سخن گفت و گفت: بايد بگويم که از همه ميخواهم که امور کشور را جدي بگيرند و بايد اهميت وضعيت کنوني را درک کنند.
اگر بخواهند منتظر متغيرات منطقهاي مانند يمن و عراق يا سوريه باشند، بايد بگويم که بر سراب تکيه ميکنند و اين نوعي توهم است که منتظر تغييرات منطقه باشند.
داعش همان القاعده است که خالقش آمريکا،عربستان و پاکستان هستند
سيد حسن نصرالله در خصوص سازمان تروريستي داعش نيز گفت: با وجود آنکه همه دنيا بر اين اتفاق نظر دارد که داعش خطري براي کل دنياست، اما ما اينجا در لبنان هنوز بر سر اينکه داعش خطري براي لبنان هست يا خير، اختلاف نظر داريم. از همه لبنانيها ميخواهم که دشمن را به شکل روشن براي خود مشخص کنيم.
نصرالله افزود: داعش کار خود را از عراق آغاز کرد. اين سوال مطرح بود که داعش را چه کسي ساخته است. در دورهاي تبليغات رسانهاي گمراهکننده زيادي در اين خصوص بود. زماني که يک انتحاري در قطيف در (روستاي) القديح خود را در مسجدي از مساجد شيعيان منفجر کرد و دوباره مقابل يک مسجد ديگر انفجاري مشابه رخ داد و جوانان شجاع مانع ورود انتحاري به داخل مسجد شده بودند، برخي مانند رسانههاي خليج (فارس) آمدند و گفتند که ايران پشت داعش است و داعشيها را فرستاده تا مساجد شيعيان را منفجر کند.
نصرالله گفت: ببينيد ايران که متهمش ميکنند که نشر تشيع ميکند، ميگويند که ايران است که داعش را حرکت ميدهد و حمايت ميکند تا در مساجد شيعيان در دمام و قطيف عربستان انفجار ايجاد کند. واقعا بايد به اين تحليل آفرين و ماشاء الله گفت.
نصرالله افزود: همين مسئله در عراق و سوريه است. چه کسي داعش را ساخت؟. برخي ميگويند که بشار اسد داعش را ساخت. داعشي که الان بخشي از ديرالزور و حسکه (در شرق سوريه) را اشغال کرده است. اگر ما بخواهيم (بر اساس اين نظريات) چنين فيلمي در هاليوود بسازيم نميتوانيم... اين حرفها بدون منطق و استدلال است.
دبير کل حزبالله افزود: برخي هم ميگويند که ايده تاسيس داعش از نصرالله است تا با آن جبهه النصره و ديگر گروههاي مسلح (در سوريه) را شکست بدهند. اين چه استدلالي است؟ اين مسئله از مسائل کاملا روشن است که داعش يعني «دولت اسلامي در عراق و شام»، همان گروه القاعده در عراق است که زعامت آن دست به دست شد که زماني با اسامه بن لادن بيعت شد و بعد از آن با ايمن الظواهري. اين گروه همه روابطش، منابع مالياش، کساني که با آن کار ميکنند روشن است.
نصرالله افزود: همه دنيا ميدانند که چه کسي القاعده را تاسيس کرد. سرويس اطلاعاتي آمريکا، عربستان و پاکستان القاعده را تاسيس کردند. اين مسئله و اسناد آن در کتابها و تأليفات بسياري آماده است.
اما آنکه امروز حقيقتا با داعش مبارزه ميکند، همان کساني هستند که آنان را به حمايت از داعش حمايت ميکنند يعني جمهوري اسلامي ايران، برادرانمان در عراق و سوريه هستند. اما کساني ديگر که نفت و گاز دارند و با پول آن از داعش حمايت ميکنند و برخي ديگر با باز گذاشتن مرزهايشان از آن حمايت ميکنند، حامي آن هستند.
عربستان تحمل يک کلمه انتقاد از جنگ يمن را ندارد
نصرالله گفت: امروز 72 روز از تجاوز آشکار عربستان به يمن ميگذرد. اگر کسي به اين جنگ اعتراض ميکرد عربستان با تمام امکاناتش آن را متوقف ميکند. برخي نهادها و سازمانهاي بينالمللي سکوت کردند حال آنکه ميدانستند اين تجاوز کاملا روشن است. حتي بيشتر از اين. اگر برخي طرفهاي سياسي يا افراد يا نشريهها از عربستان انتقاد ميکردند، يا اين جنگ را محکوم ميکردند، نظام سعودي از همه طريق، از طريق فشار بر رسانهها، از طريق تهديد و رشوه و از طريق سرويس جاسوسي فشار وارد ميکرد تا کسي حتي يک کلمه هم محکوم نکند يا انتقاد نکند. براي همين امروز ميبينيم که برخي شبکههاي ماهوارهاي بسته شدند يا تحت تعقيب قضايي قرار گرفتند. اگر شما (عربستانيها) به خود اطمينان داريد چرا مانع اين انتقادها ميشويد. اين موضع نشانه ضعف شماست.
دبير کل حزبالله افزود: اما ما در هر لحظه و ساعت و در هر مناسبتي اين تجاوز وحشيانيه و ياغيگرانه عربستان را محکوم ميکنيم. ما امروز در روز 72 اين تجاوز صحبت ميکنيم و همان حرف روز اول را ميزنيم.
بخش فرهنگي سخنان سيد حسن نصرالله
نصرالله گفت: نکته اول: اصل مسئله مهدي و بحث آمدن شخصي در آخرالزمان با مشخصات کذا و کذا است. اين امر کاملا قطعي است نزد مسلمانان. روايات زيادي هم در اين خصوص است که برخي از آنان به تواتر است. در اين چارچوب برخي امور نزد همه مسلمانان پذيرفته شده است. اينکه فردي به نام مهدي که آخرالزمان ميآيد از ذريه محمد (ص) است. همچنين او از ذريه فاطمه (س) است. که ويژگي هاي ديني، معنوي و علمي و معرفتي و رهبريتي دارد که با طاغوتهاي دنيا مقابله ميکند و زمين را پس از آنکه پر از ظلم و فساد شده است ، پر از عدل و داد ميکند.
نصرالله افزود: بله در اينجا بحثي اختلافي هست درباره تولد ايشان. ما اعتقاد داريم که ايشان متولد شده است و فرزند امام حسن عسکري و امام هادي است تا به نسل او به امام حسين ميرسد از ذريه فاطمه س. برخي ديگر نظرشان اين است که ايشان در آخرالزمان متولد خواهد شد و چندين سال زندگي ميکند تا شرايط فراهم شود تا آماده ظهور شود.
وي ادامه داد: نکته ديگري هست که (رواياتي) در کتب مسلمانان هست و از اتفاقات آينده سخن ميگويد. يعني پيغمبر (ص) در مسجد بوده و از آينده صحبت ميکرده است. نه از آخر الزمان بلکه از آينده نزديک. تا اينکه از اتفاقات آخر الزمان و نشانههاي ظهور و آخر الزمان صحبت کرده است. هر پيامبري درباره آن صحبت کرده و رواياتي در اين خصوص وجود دارد.
نصرالله افزود: از هجرت پيغمبر ص به مدينه تاکنون خيلي از اتفاقات مانند تشکيل حکومت بنياميه و جنبش خراسانيها و حکومت بنيعباس و حمله مغول و اتفاقات مشابه ديگر رخ داده است... ما ميتوانيم جدولي از اتفاقاتي تهيه کنيم که پيغمبر ص از آن خبر داده بود و اکنون محقق شده است. اين معجزهاي از رسولالله و ارتباط ايشان با پروردگار است.
نصرالله با تقسيم برخي روايات گفت: برخي اتفاقات و روايات هست که از آينده سخن ميگويد اما ضرورتا از امام مهدي سخن نميگويد. قسم ديگر رواياتي است که از ظهور امام مهدي سخن ميگويد بدون اين که مدت زماني معين کند که بگويد بعد از سه ماه يا شش ماه يا يکسال اتفاق ميافتد.
دبير کل حزبالله گفت: اين موضوع خيلي مهم است. اينکه به مردم بگوييم چطور با اين مسئله برخورد کنند. مردم دوست دارند که کسي از آينده به آنان خبر بدهد. اين طبيعت مردم است. چرا که آينده خودشان و فرزندانشان است. براي همين در تلويزيون برخيها ميآيند و پيشگويي ميکنند. اين موضوع في حد نفسه جذاب است. اين مسئله ذوحدين است. ميشود از علم پيشگويي به نفع خير و ميشود به نفع شر استفاده کرد. ميشود براي اميدبخشي به مردم استفاده ميکرد يا ميشود برخي آن را عليه مردم استفاده کنند.
نصرالله با بيان اينکه در اينجا دو نکته وجود دارد، گفت: امروز برخي افراد هستند که از علامات و نشانههايي صحبت ميکنند که اصلا در روايات اسلامي نيامده است. حتي در روايات ضعيف هم نيامده است. نه از پيامبر نه در کتب اسلامي نيامده است. اولا بايد مواظب اين مسائل باشيم و گفتههاي افراد که از نزد خودشان بيان ميکنند ارزشي ندارد. بلکه بايد برآمده از روايات رسيده از پيامبر و اهل بيت باشد. هرچيزي که ارتباطي با وحي و روايات پيامبر و اهل بيت ندارد، بياساس است.
دوما، حتي در روايات موجود، ما نيازمند علماي محقق، متخصص داريم که حقيقت را به ما بگويند. در خصوص اخبار آينده و علامات ظهور و جنبش امام مهدي تا برپايي قيامت اصطلاحي داريم به نام «الملاحم و الفتن». برخي روايات هست که پيامبر آنان را نگفته اما به دروغ به پيامبر نسبت داده شده است... بنابراين بايد با احتياط با برخي روايات برخورد کرد. اين موضوعي است که مرتبط با آينده و روحيه مردم و انگيزه و سرنوشت ملتهاست و بسيار حساس است.
سوما، از باب تاکيد در سالروز ميلاد امام مهدي، بايد بگويم مشکلي وجود دارد در تطبيق علامات. يعني اينکه برخي بگويند که فلاني خراساني است فلان اتفاق ، اتفاق آخر الزماني است. اين مسئله اولا شرعا جايز نيست. اگر من اين تطبيق را بکنم، مردم را گمراه کردهام و شرعا جايز نيست. اين مسئله به وهن و ضعف و ترديد در ميان مردم و حتي ترديد در اصل عقيده (مهدويت) ايجاد ميکند. پس نه در مساجد، نه در حلقات فرهنگي نه در جلسات و نه در کتب خود نبايد چنين مطالبي را بيان کنيم که باز کننده باب فساد است. اما با اين حال ما باب احتمال را نميبنديم. بله احتمالهايي وجود دارد که حتي در اين هم بايد محتاط عمل کرد که نتيجه عکس ندهد.
نکته چهارم که مهمتر از سه نکته قبل است، اين است که الان در صفحات اينترنت و جاهاي ديگر در تلويزيون ميبينيد که برخي ادعاي نيابت خاص امام مهدي را ميکنند. اين افراد را بايد تکذيب کرد. اين امر واجب است. چرا که امام ديگر بعد از غيبت کبري نماينده خاص ندارند. اگر کسي چنين ادعايي کرد بايد تکذيب شود. حتي برخي بدتر از اين را ميگويند و ادعا ميکنند که فرزند امام مهدي هستند در حالي که نسل امام مهدي روشن است. اما برخي وقاحت را به جايي ميرسانند که ميگويند فرزند امام هستند يا نوه او هستند. اين امر هست و رخ داده است. اين مسئله در اينترنت و ماهوارهها هست. اينها ادعاهايي بيدليل و بيمنطق است که عقلانيتي در آن نيست اما با دل و قلب و احساس مردم بازي ميکنند. برخي از اين مدعيان حتي از اندک دانشي هم بيبهرهاند. با کمي بررسي انسان ميتواند بفهمد که اين افراد چيزي در چنته ندارند. هر چقدر به آخر الزمان نزديک ميشويم، اين فتنهها که لزوما نظامي نيست بلکه عقيدتي است، بيشتر ميشود.
نکته آخر در بحث فرهنگي ، بحث بسيار مهم «توقيت» (تعيين وقت براي ظهور) است. در روايات داريم که اين امر حرام اعلام شده است... مثل اين است که بگوييم تا آخر ماه رمضان امام مهدي ميآيد. اين مسئله از مسائل غيب است که فقط خدا از آن مطلع است. تعيين زمان براي ظهور بازي کردند با عقل و احساس مردم است.
در سالروز ميلاد امام اولا بايد ايمان و اميد داشته باشيم به وعده قطعي و تعيينکننده خداوند است. دوما بايد با اميد به آينده نگاه کنيم. سوما بايد منتظر ايشان و آينده باشيم. چهارم بايد مسئوليتپذير باشيم و منتظر حوادث نباشيم بلکه بايد حوادث را ما بسازيم و مقدمات را فراهم کنيم سپس منتظر باشيم. براي همين مکررا از خدا ميخواهيم و دعا ميکنيم که خدا در فرج ايشان تعجيل کند و دعاي اللهم کن لوليک... را ميخوانيم.